Actualitat / Col·lectivització / Educació / Notícies Cooperatives

Experiències d’educació viva a l’escola pública

Els infants també han estat presents en aquest acte.

Els infants també han estat presents en aquest acte. [Fotos de Carolina Zerpa.]

Aquest dijous, a AureaSocial, s’ha iniciat el nou cicle de Fem-lo Comú, la campanya de col·lectivització d’AureaSocial, que sota el lema «Ens ensenyen o aprenem?: Construïm l’educació que volem» ha comptat amb la presència de diverses mestres de 4 escoles públiques on es fan experiències d’educació viva: El Martinet, Congrés-Indians, Els Encants i Ítaca. Novament, la sala gran d’AureaSocial s’ha fet petit per encabir tothom qui hi ha assistit, que ha tingut ocasió, també –aquest cop de la mà de Gorka Pinillos–, de conèixer què és AureaSocial i què significa en el context de la Cooperativa Integral Catañana que aquest espai pugui ser col·lectivitzat per al bé comú. També, s’ha presentat alguns dels oprojectes que està posant en marxa l’Oficina d’Educació.

L’acompanyament emocional  l’aprenenatge actiu i autònom han estat eixos comuns de les escoles que han participat en la xerrada.

 (Ripollet). Maríau Bruguera, Neus Mira, Isabel Trias El Martinet es va iniciar el curs 2003-04 com a escola de nova creació, situada a Ripollet. És una escola que acull infants de 3 a 12 anys.  Ja n’han sortit dues “promocions” de 6è amb infants feliços i molt capacitats per als aprenentatges als quals han de fer front a partir dels 12 anys. Des dels inicis, l’equip pedagògic va enfocar l’escola com espai d’acollida de totes les persones, cultures, llenguatges i pensaments, gestionant la implicació de manera democràtica i equitativa, generant sentit de comunitat. En l’àmbit pedagògic es promouen itinerants formatius únics i singulars, entesos des de l’autogestió, l’obertura i la permeabilitat de la realitat més contemporània, basats en la presa de decisions i la autonomia. S’entén l’acció directa de l’infant com la manera de construir el coneixement i s’enten l’aprenentatge compartit com un fet social indispensable per avançar en en el creixement personal i comunitari.

Congrés-Indians (Barcelona). Verónica Antón, Isabel Rodríguez, Desirée Hortigón Actualment a Barcelona, escola que acull fins P5, amb l’idea d’anar creixent cada curs escolar, fins arribar a 6è de primària. Conjuntament amb les famílies s’ha elaborat un projecte dinstitut-escola per tal d’arribar fins als 16 anys. Alguns dels principis es basen en entendre l’escola com participativa i comunitària, com a organisme viu, com a espai de convivència i d’intercanvi relacional entre adults i infants. La vida ha d’entrar a l’escola, i l’escola ha d’estar estretament relacionada amb l’entorn; les interrelacions entre el medi escolar i social fan que l’escola esdevingui un espai de l’avui i de l’ara. Un projecte educatiu democràtic i participatiu, compromès amb les persones, centrat en un bon clima i un alt nivell d’implicació i a través d’una actitud d’escolta i valoració de les diferents creences.

Els Encants (Barcelona). Noa Padín L’escola els Encants, des del 2009 situada als Encants, barri proper a la Sagrada Faḿília de Barcelona. La línia pedagògica es basa en el respecte de l’autonomia dels infants, propiciant ambients diferents, de lliure circulació i on es propicia la construcció del coneixement individual i compartit. D’aquesta manera, es camina cada dia cap a la contrucció d’una escola oberta, participativa, viva, amb una metodologia activa i fortament respectuosa amb les persones.

Escola Ítaca (Manresa). Conxita Olivé, Fina Monell, Elena Sarri Des de fa dos anys l’escola Ítaca, a Manresa, treballa per construir un projecte pedagògic compromés amb l’entorn, la comunitat i el medi ambient. Destaca especialment la voluntat de generar una educació compartida amb tota la societat, on els pares i mares s’impliquin realment en la formació dels seus fills, en un marc que afavoreix la participació, tenint en compte especialment l’educació socioemocional (autoestima, gestió d’emocions, empatia i resolució de conflictes); on hi hagi reflexió i formació, comunicació amb les famílies i un treball amb continuïtat.

Tags: ,

Comments are closed.