Actualitat / Col·lectivització / Educació / Notícies Cooperatives

Caminem cap a l’educació que volem

[wzslider autoplay=”true” transition=”‘slide'” info=”true” lightbox=”true”]

Aquest passat dijous, 28 de febrer, es va tancar el cicle de xerrades «Ens ensenyen o aprenem?: Construïm l’educació que volem», en el marc de Fem-lo Comú, la campanya de col·lectivització d’Aurea Social, per continuar fent conèixer què és AureaSocial i què significa en el context de la Cooperativa Integral Catalana que aquest espai pugui ser col·lectivitzat per al bé comú. Sota el nom «Caminant cap a l’educació que volem» es va fer una Taula rodona en què van ser presents representants de diverses xarxes d’educació lliure, en família, de la universitat, de la pròpia Cooperativa Integral, etc. La Taula rodona es va estructurar de la manera següent:

1.- On estem? Presentació:

Oficina d’Educació (Aina i Arnau): Van parlar de que l’Oficina d’Educació és un espai de trobada i enxarxament on també podem trobar projectes relacionats amb l’educació d’adolescents, infants, famílies i acompanyants. També es fan trobades, jornades…

Xarxa d’educació lliure (Pere de La Caseta): – Va parlar una mica sobre l’evolució de la Xel (xarxa d’educació lliure) amb els inicis de les jornades del 2005 que van ser molt obertes i amb una gran quantitat de projectes diferents. – L’objectiu és recolzar els projectes d’Educació Lliure, coordinació i trobades d’educadors. – Els projectes podem venir de famílies, educadors.. – Dintre de la xarxa es comparteixen coses molt clares per una generació de saber. – Dintre dels projectes educatius, es confia amb els nens per això les activitats depenen d’ells. Tots creixem. – La caseta: “El context d’uns nens que creixen és un context d’adults que creixen” – La Xell està formada per uns 400 associats. – Cerca d’una seguretat per part de la xarxa respecte l’entorn.

Crea UB (Maria): – Treballen amb Comunitats d’aprenentatge. – Xarxa de 120-130 centres d’Educació Infantil, primària, secundària i adults. – Col,lectius molt diferents. – Amb centres públics, concertats.. – No és d’un tipus d’ideologia. – Objectiu: Molt bona educació, sense desigualtats basant-se en actuacions d’èxit a nivell internacional. – Base científica. – Donen formació a professorat, famílies.. – Somni: escola sense límits. – Realitat: posar en marxa tots aquest projectes. – Treballen amb comissions mixtes on participen pares, mares, alumnes i professionals per portar endavant la Comunitat d’Aprenentage. – Exemple: http://www.castillalamancha.es/actualidad/notasdeprensa/el-colegio-la-paz-de-albacete-galardonado-por-su-proyecto-educativo – Es busquen les possibilitats i les oportunitats. – Aposta per la investigació i poder donar així un serveis als centres, assessorament…

Coordinadora Catalana pel reconeixement i la regulació de l’educació en família (Mar): – Funcionament en Xarxa. – L’educació no només es fa a casa, sinó que també es fan activitats fora amb una orientació molt vivència. – Dintre de la xarxa, les famílies fan servir pedagogies diferents. Algunes fan servir un currículum, altres ho fan de manera autònoma, seguint un procés d’aprenentatge… – Activitats que fan entre les famílies: espais d’aprenentatge, equips de treball, trobades mensuals.. – Actua com a paraigües legal, dintre d’una situació al.legal. – Més de 70 famílies a la coordinadora.

2.- Cognom educació:

Oficina d’Educació (Aina i Arnau): “Amor, Respecte i Autogestió”. Procés al llarg de la vida. Autogestió. Crear el que volem. Xel (Pere de La Caseta): Va donar varies opcions, però es va quedar amb l’última. “Lliure” entès des de la part emocional i no política. “Viva” ja està agafat. “En el Ahora” en el present i no en expectatives.

Crea UB (Maria): “Transformació” i “Diàleg”. Va dir que era una difícil decisió.

Coordinadora Catalana pel Reconeixement i la Regulació de l’Educació en Família (Mar): “Participativa” Es tracta de Donar-Rebre.

3.- Importància de les Xarxes. Força i dificultats:

Oficina d’Educació (Aina i Arnau): La força de la Xarxa és el col.lectiu i les dificultats va en relació al tema de la implicació i la poca acció en alguns moments. El fet d’estar en un procés de desvinculació amb el sistema també pot ser un obstacle. Xell (Pere de La Caseta): – La potència de les Xarxes és que donen estabilitat, despersonalització, cadascú troba el seu lloc, no especialització i la informació arriba a tothom. – Les dificultats que es pot trobar una Xarxa és la falta d’eficàcia, repartició de responsabilitats i saber respectar els dons de cada persona.

Crea UB (Maria): Transformar les dificultats en possibilitats. La força de compartir informació dintre de la xarxa.

Coordinadora Catalana pel Reconeixement i la Regulació de l’Educació en Família (Mar): La força de compartir informació, sistema assembleari en la presa de decisions i les trobades periòdiques per compartir experiències.

PUNTS DE TROBADA DE LES XARXES PARTICIPANTS EN LA TAULA RODONA: Amor i respecte, autogestió, empoderament i autoorganització.

4.- Visió de futur, horitzó:

Oficina d’Educació (Aina i Arnau): – Empoderament de les persones. – Consciència en les famílies, infants i col·lectius. – Autogestió i comunitat. – Perdre la por a fer coses diferents.

Xel (Pere de La Caseta): Sostenir els projectes. Legalitat.

Crea UB (Maria): Educació per tots i a l’abast de tothom. Fer somiar als nens.

Coordinadora Catalana pel Reconeixement i la Regulació de l’Educació en Família (Mar): Que els nostres fills puguin “Ser”. Poder Ser. No projectar. Tema legalitat.

5.- Valoració final:

Oficina d’Educació (Aina i Arnau): Prendre la crisis com una oportunitat de fer coses noves i diferents. Hem de créixer com una tomaquera i anar evolucionant (fent referència a la contra del Claudio Naranjo a la Vanguardia).

Xel (Pere de La Caseta): – Compartir, perquè el coneixement creixi en espiral. – Pensar diferent, però mirar dintre de quin context. – Comunicació de tu a tu. – Crear una altre cultura.

Crea UB (Maria): Importància de potenciar els diferents projectes.

Coordinadora Catalana pel Reconeixement i la Regulació de l’Educació en Família (Mar): – No voler caviar el món. Riquesa de les petites coses. – Viure el present i estar en el procés. – Canviant les coses més properes, canviem el món.

[Crònica de José Andrés. Fotos de Carolina Zerpa.]

Tags:

One Comment

  1. Hola!
    Voldria presenetar-vos un grup de treball que porta quatre anys preparant un projecte pedagògic basat en una secundària d’acord amb la pròpia naturalesa dels joves, que satisfaci les seves necessitats de creixement, vinculació i exploració, per tal d’adquirir les eines (personals i acadèmiques) que els permetin dirigir autònomament i conscient la seva vida.
    Si us interessa fer lligam, estem en contacte!